maanantai 8. elokuuta 2022

Huonojen päivien tsekkipiste


Huonoja öitä tulee, ja sen jälkeen tuppaa usein valitettavasti olemaan vaikeita päiviä - erityisesti henkisesti. Se on varma. Se on oikeastaan varmin asia tässä unijutussa. Tulee pelkoja, tulee ajatuksia, tulee jännityksiä, tulee huolia ja unihuolia. Silloin on pidettävä muistissa monia oppeja, jotka olen oppinut vuosien varrella ja erityisesti nyt neurocycle-sovelluksen aikana (ks. https://www.neurocycle.app/). Näitä voi soveltaa murheeseen kuin murheeseen:

  • What you think most grows --> ajattelun voima on todella suuri! Se on minun suurin vastustajani, eli se on kesytettävä ja koulutettava. En pääse mihinkään peloistani ja ajatuksistani. Ekan huonon yön jälkeen alkaa ajatuskehä: taas se iskee, ja useimmiten seuraava yö todella meneekin huonosti, koska olen valmiiksi sitä jännittänyt koko edellisen päivän. Sitten siihen taas tottuu, ja kierteen voi katkaista. Kun saan päähäni sen, että tämä on vain hetki, ja että taas tulee parempia aikoja, selviän nopeammin ja paremmin.
  • Yksi negatiivinen ajatus tarvitsee kolme positiivista ajatusta, jotta se negatiivinen "kumotaan". Tämä on tärkeää eritoten niinä päivinä, kun mieli on täynnä seuraavanlaisia negatiivisia ajatuksia: "En pääse tästä ikinä." "My life sucks." "Miksi juuri minä?" "Joudun aina tähän samaan pisteeseen." "Vihaan itseäni tämän ongelman takia." Nämä ajatukset kertovat valetta, että olen yhtä kuin ongelmani, ja niinpä en pääsekään eteenpäin. Siispä, kun on vaikea päivä, sitä hanakammin on muutettava ajatuksia positiiviseksi, koska ne on tosimpia kuin negatiiviset ja ne parantavat minun aivoja parempaan suuntaan. Se antaa voimaa kestää väsymystä, voimaa olla sinnikäs. Voimaa jaksaa nähdä hyvät asiat.
  •  Pidä yllä visiota ja unelmaa tulevaisuudesta: Jonain päivänä pääsen unettoman identiteetistä, herään virkeänä ajatuksissa kaikkea muuta kuin viime yön uni. Tulevia menoja ei väritä pelko huonosti nukutuista öistä eikä ne vaikuta mihinkään päätöksiini. Kipu hälvenee päivä päivältä, olen iloisempi ja rauhallisempi. Huomaan, että olen päässyt lääkkeestä ja elän tervettä elämää!  
Tänään on ollut sellainen "huono päivä", kun kaikkia ajatuksia varjostaa se kipu siitä, että taas olen tässä pisteessä jännittämässä ja pelkäämässä seuraavaa yötä, seuraavaa aikasta aamua, ja että en vieläkään ole päässyt tästä. Tänään on kuitenkin ollut ihan hyvä päivä. Kävin kaverilla kahvilla nuorimman kanssa, pääsin metsään mieheni kanssa mustikkaan ja olen ollut ihan iloinen varjoista huolimatta. Olen todella koittanut tehdä noiden kolmen pisteen mukaisesti. Uskon, että se kantaa hedelmää. En voi muutakaan. En halua enkä suostu vaipumaan epätoivoon. 


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti