lauantai 1. toukokuuta 2021

Pelkään ajatuksiani ja tunteitani


Terapiassa, jossa nyt käyn toista vuotta ahdistukseni ja uniongelmieni tähden, täytetään 5-6 kuukauden välein mittarit, joissa mitataan masentuneisuutta, ahdistuneisuutta, psykologista joustavuutta ja tunneulottuvuutta. Täytin ne juuri pari viikkoa sitten, ja ilokseni sain todeta, että kokoajan parempaan suuntaan menee. Askeleeni ovat hitaita; pisteet kohenee pisteen pari kerrallaan, mutta ehkä se on parempi näin kuin sellainen hurja nousu. Seuraisiko sitä hurja lasku? Toki edelleen kehittämisen varaa on. Varsinkin psykologisessa joustavuudessa, joka tarkoittaa sitä, miten kohtaan eteeni tulevia kokemuksia, tunteita ja ajatuksia, ja miten elän menneiden kokemusten kanssa. Mitä parempi psykologinen joustavuuteni on, sitä helpommin selviän vaikeista tunteista, ajatuksista ja tilanteista. 

Olen mennyt siis eteenpäin. Pystyn paremmin hyväksymään sen, että minulla on tällainen ongelma, ja että lasteni vauva-aikaa varjostaa minun ahdistukseni ja uniongelmani. Oikeastaan en enää näe sitä mitenkään hallitsevana asiana, kun katson menneeseen. Pystyn myös elämään sen kivun kanssa, jota saattaa herätä muistellessani esikoisen vauva-aikoja. Tottakai se herättää monenlaisia tunteita, mutta ne on otettava vastaan. En saa menneisyyttä muuttumaan. Tämän täytyi tulla. 

Yksi mittareissa oleva väite, josta piti ympyröidä asteikon sopivin luku, on "Pelkään tunteitani." Tämä on minulle yksi haastavimmista kohdista edelleen, ja itse lisäisin siihen myös vielä ajatukset. Pelkään sitä, että tunteet ja ajatukset saavat minussa ylivallan niin, että en enää hallitse niitä. Pelkään pelkoa ja ahdistusta. Ne on tunteet, joita minun on vaikein hyväksyä itsessäni. Nimenomaan pelko siitä, etten saa unta; ajatukset, jotka liittyvät uneen. Tällä hetkellä koen, että ne ovat ihan ok hallinnassa, mutta tuleeko aika, kun ne taas ottavat ylivallan ja pilaavat täysin yöuneni? Saavatko ne niin voimakkaan otteen joskus vielä? 

Viime yönä heräsin vessaan aivan unisena joskus kolmen maissa. Kun tulin takaisin sänkyyn, huokasin helpotuksesta, että onneksi en ole taas hetkeen alkanunt jännittää, etten saa uudelleen unta yöllä. Tästä ajatuksesta se sitten iski. Hirveä ajatuskamppailu, joka virkisti minua niin, että valvoin kaksi tuntia. "No mutta nythän se jännitys taas tulee? Mitä, jos nyt taas alan valvoa joka yö? Rauhoitut vaan, ja kyllä saat unen. Mieti, mitä unta äsken näit. Mutta eii, nyt tulee jännityksen ja pelon tunne. Et saa unta enää. Ja niin edelleen..." Taas se tuli. Ajatus, jota seurasi ajatuksia ja tunteita, jotka saivat minut valvomaan taas. Tuttu kierre, joka sai minut taas pelkäämään tunteitani. Ehdin yöllä miettiä paljon asiaa. Syytin itseäni siitä, että minulla on uniongelma, johon ei kellään muulla ole avainta kuin minulla. Se johtuu ajatuksistani! Mutta kun en pääse niitä pakoon! Ne vain tulevat!!! Olen tuomittu tähän loppuiäkseni. Muilla voi olla levottomat jalat tai uniapnea, iso suru tai vuorotyö. Minulla ongelma on päänupissa. Kuinka turhauttavaa! Sitten samassa rauhotuin. Ongelmani on se, että pelkään pelkoa. Muistin taas ainoan ratkaisun (rukouksen lisäksi): tunteen hyväksyntä. Annoin sen hirveän koko kroppaa aallon tavoin iskevän pelon tulla, ja olin vain. Se tuli muutaman kerran uudestaan, ja olin vain. Koitin hyväksyä myös turhautumisen. Käänsin kylkeä, luin, kävin syömässä ja tulin petiin unta odottamaan. Lopulta se vielä hetkeksi tulikin, kunnes kuopus heräsi puoli seiskan maissa. Jos alan pelätä pelkoa, se saa minusta otteen. Jos alan pelätä ajatuksiani, ne alkavat hallita minua. Olkoon ne mitä on. Tulkoon silloin yöllä. Minulla ei ole muuta keinoa. Tämä on ainoa tie, jollei Herra vapauta minua täysin peloistani. 

Pidätte minua varmaan ihan sekona, mutta ihmismieli on tällainen taistelukenttä usein. Halusin kirjoittaa tämän siksi, että tiedän keksustelujen pohjalta, että monilla on kaikenlaisia ajatuskulkuja. Ei ehkä tällaisia kuin minulla, jotka saattavat kuulostaa jo ihan tosi oudoilta. Olen silti mielestäni ihan tavallinen nainen, jolla nyt vain kolmenkympin kriisiksi tuli tällainen ihme ahdistus ja ajatusten ylivalta kaiken yhteissummana. Mikäli olet hyvinkin tietämätön tällaisista ajatuskuluista, onnittelen sinua, koska elämä näyttäytyy ehkä hieman helpommalta. Sinunkin on kuitenkin hyvä ymmärtää meitä tippaleipä-aivoja, joilla tunteet ja ajatukset vie niin kovin tilaa ja tekee kaikenmoisia solmuja ja mutkia yksinkertaisiinkin asioihin, kuten uni. Eikun pää tyynyyn vaan! Mikäs ongelma siinä on? Niinpä. 

Kaiken tämän keskellä olen enimmäkseen kiitollinen. Iloakin on paljon enemmän. Tahdon elää tässä ja nyt. Valkovuokot kukkii.  


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti